Imaginar a vida – Day 1

Scene of Study
Creator: Chang, Uc-chin
Porque é que os arquitectos não estão a falar sobre o problema da pandemia? Em algumas publicações que mostram imagem, após imagem de construções idílicas, existe a nota : não queremos contribuir para gerar o pânico, o pânico propaga-se mais rápido que o vírus.
Certo, certíssimo, não posso deixar de concordar, porque não é só o pânico, é as absurdidades que vão sendo publicadas e republicadas de como curar, não apanhar, etc uma doença da qual ainda não temos muitas informações.
Contudo, questiono mais uma vez: Por quê? Os arquitectos não deveriam estar a debater sobre a realidade que está a acontecer à volta deles?
Esperava-se de uma classe que constrói os lugares onde vivemos e que usamos, que pensa as cidades que estão agora vazias por fora e repletas por dentro, que neste exacto momento quisessem dialogar, pensar sobre as falhas e as mais valias, no que deve ser alterado ou repensado para o futuro. 
Invés disso estão fechados nas suas redomas. Obrigam os trabalhadores a continuarem a deslocar-se como se não houvesse qualquer problema fora da porta. Como podem eles desenhar espaços para os que conhecem pouco, quando não conseguem sentir a fragilidade daqueles com quem trabalham todos os dias? Que bondade, equilíbrio e coerência se pode esperar de espaços desenhados por mentes assim? Se existisse uma certificação para os gabinetes de arquitectura, como ética, ou empatia, quantos poderiam 
obtê-la? Isso faria com que as construções do futuro fossem melhores? Li um estudo que a carne de animais felizes é melhor, acredito que a arquitectura feita por pessoas felizes também seria melhor. 
Por quê ignorar as necessidades e humanidade daqueles que a pensam e executam? Para quê? Para continuarem a construir as imagens bucólicas que as publicações físicas e online nos continuam a  mostrar nestes tempos conturbados. Quem é que vive nessas imagens? 
Enquanto isso a vida continua, não na rua, mas edificios que construíram (eles e todos os outros, mais ou menos qualificados).  Em prédios de esquerdo-direito, frente-trás, nos x metros quadrados optimizados, sem varanda... Estão hoje fechados centenas de milhares de seres humanos. 
O que significa para eles tudo isso? Que sentimento lhes resta do espaço de habitar? O que lhe oferece o espaço multiplicado e espelhado em CAD? O que torna aquele lugar único, para que se identifique e o chame de seu? Que é dos pais que agora se vêem a braços com crianças confinadas? Que interesse, divertimento e desafio proporcionam esses espaços? Pela visão da minha varanda, posso-vos dizer, muito pouco. Do outro lado da rua está um parque de brincar, supostamente deveria estar vazio, está hoje ainda mais populado que antes. Porquê?
Por irresponsabilidade dos pais, sim, nem se questiona. Mas também por culpa dos espaços onde habitamos, que nas últimas décadas se transformaram em dormitórios onde a vida do seu habitante acontece pouco, muito pouco.
Como foi possível permitir que espaços íntimos tenham sido plastificados, pixelizados, anielados? 
As cidades onde agora maior parte de nós vive, transformaram-se em lugares anônimos e trouxeram ao de cima toda a sua fragilidade com esta crise. O vizinho ao qual a criança não podia dizer, olá, seria o mesmo a olhar por ele para não ser arrastado pelos pais pelo supermercado, quando nem sequer devia estar no supermercado.
A senhora idosa do prédio ao lado que não tem alternativa senão ir à farmácia, podia e devia ser ajudada por alguém mais saudável que ela, mas sabe-se da sua existência?
Não estão hoje em dia os edifícios preparados para se entrar e sair de carro, para não se dar de caras com ninguém? Não é o que as cidades pedem de nós? Ir do ponto A ao ponto B, passar pelo C e na volta se der olhar para o H? Quem passeia nas cidades? Quem olha para o lado, para o alto, para a árvore doente, para a ausência dela? Os turistas! Os habitantes estão demasiado ocupados a ir de um ponto ao outro e a correr de volta. Quando numa tarde de sábado se apercebem que o parque onde liam um livro é agora um estaleiro, já é tarde. Será?
Mais uma vez onde estão os urbanistas e os arquitectos no meio disto tudo? Quem projectou estas cidades egoístas, mecanizadas, densas e que falham redondamente quando se deparam com problemas como os que hoje enfrentamos?
Por que não são elas mais pedestres, mais verdes, mais sustentáveis, mais inclusivas? Porque o pensamento individual precede o bem comum, para os que não entenderam é o egoísmo que faz das nossas cidades aquilo que são, aliás é o mesmo atributo que faz com que o sars-cov-19 não pare de se alastrar. “Eu quero apanhar sol”, “eu quero conversar”, “eu não quero perder dinheiro”, “eu não quero que me falte comida”…”eu, eu, eu, … “
Porventura não é os mesmo mesmo que acontece nas nossas cidades?
“Eu quero que este terreno seja muito rentável”, “eu quero ter sol de todos os lados”, “eu não quero ter que andar na rua em dias de chuva” , “eu não quero espaços verdes comunitários, dão muito trabalho”... Imaginem o potencial de tudo isto, se de depois da afirmação do eu, viesse a indagação do nós.
“Eu quero apanhar sol. É o melhor para todos?”
“Eu quero que este terreno seja muito rentável. Os inquilinos vão ser felizes aqui?”

O mundo poderia ser um lugar bem diferente.

“Imaginar a vida é mais importante que fantasiar espaços (…)” J.Pallasmaa

41 thoughts on “Imaginar a vida – Day 1”

  1. Howdy, i read your blog from time to time and i own a similar one
    and i was just curious if you get a lot of spam comments?
    If so how do you prevent it, any plugin or anything
    you can advise? I get so much lately it’s driving me mad so any
    assistance is very much appreciated. I’ve been browsing online more than 2 hours today, yet I never found any interesting article
    like yours. It’s pretty worth enough for me. Personally, if all web owners and bloggers made good
    content as you did, the internet will be a lot more useful than ever before.
    Wow, this piece of writing is nice, my younger sister is analyzing these things,
    therefore I am going to inform her.

    1. Hello, thank you very much for your comment. My blog is really quiet so I don’t have this problem. I’m sorry I can’t help you further. All the best.

  2. It’s nearly impossible to find well-informed people for this subject, however,
    you seem like you know what you’re talking about!
    Thanks

  3. Hello everyone, it’s my first visit at this web site, and article is truly fruitful in support of me, keep up posting these
    posts.

    1. I will do so and thank you very much for your comment and support.

  4. Do you mind if I quote a couple of your posts as long as I provide
    credit and sources back to your website? My blog is in the exact same niche as yours and my visitors would genuinely benefit
    from some of the information you present here. Please
    let me know if this ok with you. Thank you!

    1. No, I do not mind. Although it must be difficult for you to understand what is written. Let me know if you need an English translation.

  5. There is certainly a lot to know about this topic.
    I love all the points you made.

  6. Hello! Someone in my Facebook group shared this website with
    us so I came to take a look. I’m definitely loving the information. I’m book-marking and will be tweeting this to my followers!
    Outstanding blog and terrific design and
    style.

  7. When I originally left a comment I appear to have clicked the
    -Notify me when new comments are added- checkbox and
    from now on every time a comment is added I get
    4 emails with the same comment. Perhaps there is an easy method
    you are able to remove me from that service? Cheers!

    1. Sorry to take too long to answer, I will try to find a solution and thanks for your comments.

  8. Hi there, every time i used to check website posts here early in the break of day, for
    the reason that i like to find out more and more.

  9. Awesome! Its in fact amazing paragraph, I have got
    much clear idea about from this post.

  10. Incredible! This blog looks exactly like my old one!
    It’s on a entirely different subject but it has pretty much the same page layout
    and design. Wonderful choice of colors!

    1. It looks like we both had good taste 🙂 I hope the content pleases you too

  11. Very good blog! Do you have any helpful hints for
    aspiring writers? I’m planning to start my own blog soon but I’m a little lost on everything.
    Would you recommend starting with a free platform
    like WordPress or go for a paid option? There are so many options out there
    that I’m completely confused .. Any ideas? Appreciate it!

    1. Thank you very much for your comment. WordPress is a great platform, so I think you can be satisfied with it. I’m also not a writer, so what I suggest is: write about something you’re passionate about, something you know well and make you happy when you write or talk about it. Above all, do not write facts without citing the sources and if you are not sure, study first, check. The internet is full of false information, it’s sad, don’t you think? All the best.

  12. Hello there, You have done an excellent job.

    I will certainly digg it and personally suggest to my friends.
    I am confident they will be benefited from this website.

  13. An impressive share! I’ve just forwarded this onto a
    coworker who had been doing a little research on this.
    And he in fact bought me dinner simply because I found it for
    him… lol. So allow me to reword this….
    Thank YOU for the meal!! But yeah, thanx for spending time
    to talk about this subject here on your web site.

  14. I’m more than happy to discover this site. I wanted to thank you for ones time for this wonderful read!!
    I definitely savored every bit of it and i also have you bookmarked to see new
    stuff in your site.

  15. Wonderful post but I was wanting to know if you could write a litte more
    on this topic? I’d be very grateful if you could elaborate a little bit
    further. Many thanks!

  16. Hello, yup this article is really good and I have learned lot of things from it concerning blogging.
    thanks.

  17. Nice weblog right here! Additionally your website
    a lot up very fast! What host are you using? Can I get your affiliate
    link on your host? I desire my website loaded up as quickly as yours
    lol

  18. Have you ever considered creating an e-book or guest
    authoring on other sites? I have a blog based on the same information you discuss and
    would love to have you share some stories/information. I know my
    readers would value your work. If you’re even remotely interested, feel free to shoot me an e-mail.

  19. I like the helpful information you provide in your articles.
    I will bookmark your weblog and check again here frequently.
    I’m quite certain I’ll learn a lot of new stuff right here!
    Good luck for the next!

  20. I?ve been browsing online more than three hours today, yet I never found any
    interesting article like yours. It?s pretty
    worth enough for me. In my opinion,
    if all web owners and bloggers
    made good content as you did, the internet will be much more useful than ever
    before.

  21. Thanks for writing this awesome article. I’m a long time reader but I’ve never been compelled to leave a comment.
    I subscribed to your blog and shared this on my Twitter.
    Thanks again for a great post! /

Comments are closed.